|
Klachtenprocedure
Je
hebt een klacht. Wat nu?
Alle
VBAG-zorgverleners zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Ze doen er alles
aan om jou op een goede en respectvolle manier hulp te bieden. Toch kan het
voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Het zou goed zijn als je de
kwestie eerst met je therapeut bespreekt. Misschien is er sprake van een
misverstand en kom je er samen uit als je kenbaar maakt waarover je
ontevreden bent of wat je anders wilt. Is het moeilijk je ongenoegen
mondeling te uiten? Probeer het je therapeut dan schriftelijk voor te leggen.
Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en
het probleem de wereld uit te helpen. Meestal lost een goed gesprek met je
therapeut jouw onvrede of klacht op.
Als
we er samen niet uitkomen
Voel
je je niet in staat de kwestie te bespreken met je therapeut, laat de
situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? Dan kun je kosteloos een
onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je bij het
formuleren van jouw klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen.
Samen met jou wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor
jouw klacht. Je klacht wordt binnen zes weken afgehandeld. De therapeut om
wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte
gesteld.
Heb
je hulp nodig of is de kwestie aanleiding om een klacht in te dienen, neem
dan contact op met Quasir.
E-mail: bemiddeling@quasir.nl of
telefonisch: 06 4844 5538.
Geschillencommissie:
bindende uitspraak
Als de
inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw onvrede of klacht
is afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de
Geschillencommissie. Deze Geschillencommissie is onafhankelijk van alle
partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de
Geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als
de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toe te
kennen.
Een
geschil indienen bij de Geschillencommissie kost € 50. De Geschillencommissie
doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vindt je meer
informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan
je hierbij helpen.
Waarover
kun je een klacht indienen?
Je
kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die je van je
therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de behandeling of de
manier waarop je bent bejegend. Maar ook over een onjuiste beoordeling van de
therapeut, schade die door de behandeling is ontstaan of over beschadigde/vermiste
eigendommen.
Tuchtrecht
Complementaire Zorg (TCZ)
Beroepsbeoefenaren
die zijn ingeschreven in het RBCZ-register vallen onder het tuchtrecht dat
verzorgd wordt door het TCZ. Als er sprake is van een ernstige klacht dan kan
de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht schriftelijk te deponeren
bij de Stichting Tuchtrecht
Complementaire Zorg, Postbus 340, 8260 AH Kampen of via e-mail: klachten@tcz.nu.
Het TCZ bestaat uit het College van Toezicht en het College van Beroep.
Je
kunt ook contact opnemen met het secretariaat van de VBAG. Het
secretariaat is op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9.00 uur en 12.00
uur op telefoonnummer 040-283 8988. Op andere tijden en wanneer alle lijnen
bezet zijn, is het mogelijk het antwoordapparaat in te spreken. Je kunt ook
een e-mail sturen naar secretariaat@vbag.nl.
Nota Bene:
De hierboven
beschreven procedure geldt voor humane behandelingen.
Als je een klacht hebt over een behandeling van je dier vind ik het fijn als
je me dat meldt en doe ik mijn best om je klacht op een redelijke en voor
beide partijen bevredigende wijze af te handelen.
|